« Bike Port

Bröderna Harley och Davidson etablerade sig i en fabrik i Milwaukee, Wisconsin år 1903. Fabriken står kvar än idag och är huvudplatsen för företagsverksamheten. 

Här är 10 fakta som du bör känna till om Harley Davidson.

Från början så tillverkade man cyklar inom företaget. Harley Davidsons cyklar var ståtliga och eleganta, men de var dyra i en redan ganska pressad marknad. Motorcykeln visade sig vara en betydligt bättre förutsättning för vinst, så Harley Davidsons cykelverksamhet upphörde 1921 och all kraft lades istället på motorcyklar.

Den första motorcykeln som Harley Davidson tillverkade kom från en skiss av en cykel, ritad av William S. Harley. Det var från början också tänkt att vara en cykel – men så blev inte fallet.

Evel Knievel är en av de mest kända längdhopparna med Harley Davidson-motorcyklar, men han innehar inte längre rekordet för det längsta hoppet. Hans bästa hopp på sin XR-750 var 40,5 meter, då han hoppade över 14 styck Greyhound-bussar år 1975. Men under 2008 slog Bubba Blackwell Evels rekord genom att hoppa 47,85 meter på sin XR-750.

År 2010 sålde HD 49% färre motorcyklar än vad de gjorde under år 2006.

62,6% av alla tillverkade Harley Davidsons har sålts inom USA:s gränser.

Motorcyklar av märket HD har även tillverkats i Japan. Från och med början av 1930-talet tillverkade Rikuo Internal Combustion Company motorcykel licenserade av HD-fabrikat. Företagsnamnet förkortades slutligen till bara ”Rikuo” i Japan (som betyder ”vägkungen” eller ”kontinentkungen”). Företaget byggde nästan 18 000 motorcyklar mellan 1937 och 1942. I samband med andra världskriget lades produktionen åt sidan, men återupptogs och fortsatte till år 1958 innan företaget sattes i konkurs.

Hela 66% av alla amerikanare som köpte en Harley Davidson under år 2010 saknade en college-utbildning.

Bilmärket Porsche och Harley Davidson har samarbetat. Detta var under mitten av 1970-talet, när HD lanserade sin lite mer sportiga modell, ”The Nova”. 

Den första tillverkade motorcykeln bestod av en tomatburk som förgasare.

Grundaren av ”Forbes Magazine”, Malcolm Forbes, köpte inte sin första HD-motorcykel förrän han hade fyllt 40 år. Han älskade dem så mycket att han ägde hela 50 styck av dem och började så småningom ge bort dem som gåvor. 

Historien om Harley Davidson

Harley-Davidson Motorcycle föddes i den amerikanska staden Milwaukee, Wisconsin precis i början av förra seklet år 1903. I början så byggde Bill Harley och Arthur Walter Davidson en 1-cylindrig motorcykel enbart för egen användning.  Men den var så bra, så de bestämde sig för att sälja den. Man började bygga allt fler motorcyklar och 1908, hade de byggt hela 154 stycken. Strax därpå anslöt en man vid namn William Davidson och inte långt senare hade företaget vuxit med över 20 anställda och skaffat en helt ny fabrik.

Året efter det så tyckte Bill Harley att det var dags att bygga in en nyare motor. Han konstruerade en så kallad V Twin motor på 1000 kubikcentimeter med 7 hästkrafter. Detta kom senare att bli en av de främsta symbolerna för Harley-Davidson som märke.

År 1910 ritades Harley Davidssons logotyp. Denna logotyp, som de flesta kännner igen, finns kvar än idag.

Under 1911 så började man tillverka en ny motor, med namnet F Head. Man började även xportera motorcyklar världen över.

I slutet av 1920-talet införde man den dubbla CAM motorn och bättre bromsar och det gjorde att motorcyklarna kunde nå hastigheter på över 133 km/h.


När det andra världskriget bröt ut fick Harley Davidson en unik chans. Produktionen av civila motorcyklar stoppades helt och företaget fokuserade istället all energi på konstruktion av militärfordon. När kriget nådde sitt slut återupptog företaget sin ordinarie produktion av motorcyklar för civilt bruk.

I slutet av 40-talet introducerades den så kallade Hydra-Glide, som med sina hydrauliska framgafflar var unik i sitt slag.

Under 50-talet var det inte lika kul och det var ett mörkt decennium för Harley Davidson. Nu var det istället blomstringstid för motorcykeltillverkare Triumph. 

Harley Davidsons storhetstid stod på ruinens djupa brant när Japanska företag såsom Honda, Kawasaki och Suzuki på mycket kort tid lärde sig tillverka snabba motorcyklar på löpande band.

Harley var sugna på revansch och tog fram en helt ny motorcykel. Denna modell fick en stor framgång och till följd av detta flyttade företaget sin fabrik till en över 400.000 kvadratmeter stor lokal i staden York. Resten är historia.

18 sep 2020